Dieta bezglutenowa polega na wykluczeniu pokarmów zawierających gluten, w tym pszenicy, żyta i jęczmienia. Większość badań przeprowadzonych nad dietami bezglutenowymi dotyczyła osób z celiakią, ale są też inne, mniej poważne schorzenia związane z nietolerancją i nadwrażliwością na gluten. Pomyśleliśmy, że stworzymy kompletny przewodnik dla tych, którzy nie tolerują glutenu, ale zacznijmy od podstaw. Zobacz więcej na stronie https://zdrowszy.pl/jedzenie/chleb-z-ziarnami-bezglutenowy/

Co to jest gluten?

Gluten to rodzina białek występujących w pszenicy, jęczmieniu, żyto i orkiszu. Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „glutinum”, co oznacza klej, ponieważ po zmieszaniu z wodą nadaje mące lepką konsystencję. Ta właściwość pozwala na wyrośnięcie pieczywa i pizzy po ugotowaniu, a także nadaje produktom na zakwasie miękką konsystencję.

Czym jest celiakia?

Niestety wiele osób doświadcza dolegliwości po spożyciu pokarmów zawierających gluten; najcięższa reakcja nazywana jest celiakią. Celiakia jest chorobą autoimmunologiczną, w której organizm błędnie uszkadza się; choroba ta dotyka do 1% populacji i może uszkadzać jelita. Istnieje kilka testów, które należy wykonać w celu wykrycia celiakii

  1. badania krwi: ten test wyszukuje przeciwciała, które nieprawidłowo oddziałują z białkiem glutenu
  2. biopsja jelita cienkiego.

Jeśli uważasz, że masz celiakię, natychmiast skontaktuj się z lekarzem i zleć wykonanie tych badań. Jeśli natomiast uważasz, że masz lekką nietolerancję glutenu, spróbuj na krótki czas wyeliminować pokarmy, które go zawierają i sprawdź, czy objawy się poprawiają. Po kilku tygodniach spróbuj ponownie wprowadzić te pokarmy, a jeśli objawy powrócą, prawdopodobnie występuje nietolerancja.

Żywność, której należy unikać

Aby rozpocząć dietę bezglutenową, musisz wyeliminować wiele pokarmów, które zwykle spożywamy, w tym: pszenica (otręby, mąka, pszenica durum, orkisz, kamut i kasza manna), jęczmień, żyto, słód, drożdże piwowarskie, wszystkie wypieki takie jak pizze, pieczywo, focaccia, chyba że mają sformułowanie „bezglutenowe”, desery takie jak ciasta, herbatniki, ciastka, batony, chyba że są bezglutenowe, napoje takie jak piwo i inne napoje smakowe.

Najprostszym sposobem na uniknięcie glutenu jest spożywanie nieprzetworzonej żywności, która zawiera tylko jeden składnik, w przeciwnym razie sprawdź wszystkie etykiety żywieniowe.

Preferowane potrawy

Istnieje wiele opcji żywności bezglutenowej, aby rozpocząć dietę bezglutenową:

  1. mięso i ryba
  2. jajko

  3. niearomatyzowane produkty mleczne

  4. owoce i warzywa

  5. Komosa ryżowa
  6. Ryż
  7. gryka

  8. sorgo

  9. kukurydza

  10. Mila

  11. owies

  12. amarant

  13. ziemniaki

  14. soja

  15. orzechy i nasiona

  16. zioła i przyprawy

Korzyści zdrowotne diety bezglutenowej

Oto główne zalety: Łagodzi objawy trawienne: wzdęcia, biegunkę, zaparcia i nudności można zmniejszyć, eliminując gluten, może zmniejszyć stan zapalny: dieta bezglutenowa może wyeliminować lub zmniejszyć przewlekłe stany zapalne u osób z bezglutenową celiakią, może zwiększyć energię: ta dieta może pomóc Ci poczuć się mniej leniwym i zmęczonym oraz mieć więcej energii, może pomóc Ci schudnąć: dzieje się tak, ponieważ jesz proste i zdrowsze jedzenie, a wiele niezdrowych pokarmów jest eliminowanych

Negatywne efekty

Dieta bezglutenowa może mieć pewne skutki uboczne: niedobory żywieniowe: mogą wystąpić niedobory witamin B, D, żelaza, wapnia i cynku. Zaparcia: zaparcia są częstym efektem, ponieważ wiele produktów bezglutenowych zawiera mało błonnika. koszty: przestrzeganie diety bezglutenowej jest z pewnością droższe niż przestrzeganie normalnej diety. trudności w interakcjach społecznych: nie jest łatwo znaleźć w barze lub restauracji produkty, które faktycznie są bezglutenowe i niezanieczyszczone.

Dlaczego warto wybrać bezglutenowe?

Dieta bezglutenowa może być właściwym wyborem nie tylko dla osób cierpiących na celiakię, ale także dla osób cierpiących na nadwrażliwość na gluten bez celiakii (NCGS), czyli stan, który określają gastroenterolodzy Włoskiego Towarzystwa Gastroenterologicznego jako stan głównie dyskomfortu jelitowego z bardzo niewyraźnymi i słabo zaznaczonymi konturami. Wyjaśnijmy: osoby dotknięte NCGS, mimo że nie mają takich dolegliwości jak prawdziwa celiakia, po spożyciu pokarmów na bazie pszenicy i innych głównych zbóż zawierających gluten, prezentują szereg objawów żołądkowo-jelitowych, a nawet bóle głowy, trudności z koncentracją i tym podobne.

Dieta bezglutenowa może stanowić punkt zwrotny dla wszystkich tych, którzy odczuwają dyskomfort po spożyciu pokarmów zawierających gluten, ale u których nie zdiagnozowano celiakii.

Jednak klasyczna dieta bezglutenowa zmusza do postawienia kilku pytań, gdyż często stosowane pokarmy mają wysoki indeks i ładunek glikemiczny, czyli mają większy wpływ na reakcję insulinową organizmu niż tradycyjne wypieki.

Kukurydza i ryż to zboża najczęściej wykorzystywane do produkcji żywności bezglutenowej, nie ze względu na szczególne korzystne właściwości, ale bardziej ze względu na ich właściwości technologiczne. Na przykład kukurydza, zawierająca dużo skrobi woskowej, jest w stanie symulować obecność glutenu, dzięki czemu ciasto jest bardziej urabialne.

Jednak wpływ tego rodzaju żywności na poziom cukru we krwi jest druzgocący. Klasyczna żywność „bezglutenowa”, oparta na mieszance ryżu i kukurydzy, często okazywała się przyczyną niekontrolowanego przybierania na wadze u osób, które je stosowały, a także jest skorelowana z wystąpieniem chorób, takich jak cukrzyca.

Dzieje się tak dlatego, że często pozbawione są błonnika i soli mineralnych, takich jak potas czy cynk oraz mają wyższą zawartość wolnych cukrów i tłuszczów. Dodatkowo posiadają wysoki indeks glikemiczny, co stymuluje odpowiedź insulinową naszych komórek.

Z kolei stosowanie „starożytnych” zbóż, takich jak owies czy pseudozboża, takich jak teff i gryka w preparatach do pieczenia, pozwala nam na posiadanie innowacyjnych karm bezglutenowych, bogatych w błonnik i o niskim indeksie glikemicznym, nawet niższych. niż produkty piekarnicze na bazie pszenicy. Oznacza to, że pokarmy na bazie tych zbóż zmniejszają wchłanianie cukrów we krwi (cukru we krwi) oraz spowalniają opróżnianie żołądka, czyli przedłużają uczucie sytości.

ℹ️ ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz
To może ci się spodobać